Contact

Modelraketten.NL Forum
Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen
Algemeen:
de juiste motor bij een raket?
Eerste onderwerp Vorig onderwerp
Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: Thom Raaben op 07-12-05 18:55 | E-mail: geen adres
Hallo,


Ik schrijf een stuk over modelraketten waarin ik het heb over de geschikte motor die past bij een modelraket.


Mijn vraag luidt:

Waarmee moet men rekening houden om bij een raket de juiste motor te kiezen?


Vriendelijke groeten,


Thom Raaben
Re: de juiste motor? | Reactie van: KJ op 07-12-05 18:58 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
L.S.
*****
Thom,
*****
Het kiezen van de juiste motor hangt af van een aantal factoren:
*****
Sterkte van de motor:
(A, B, C, of D motoren)
*****
1. Welk gewicht heeft een raket?
Een zware raket heeft een sterkere motor nodig dan een lichte raket.
Want uiteindelijk moet het gewicht tegen de zwaartekracht in omhoog gebracht worden.
2. De diameter van de raket.
Een grotere diameter zorgt voor meer wrijving (er botsen meer luchtdeeltjes tegen het model aan)
met de omringende atmosfeer. Hierdoor kost het meer moeite om het model erdoorheen te sturen,
dus is er een grotere motor nodig.
3. De afwerking van het model.
Een glad afgewerkt model ondervindt minder wrijving dan een ruw model.
Het kost dan minder kracht om het model door de atmosfeer te sturen.
Een minder sterke motor volstaat.
4. De vorm van het model.
Een model met veel uitsteeksels of grote uitstekende vinnen ondervind meer wrijving dan een model met minder,
of minder ver, uitstekende delen. Meer wrijving betekent een sterkere motor, minder wrijving een lichtere motor.
*****
Stuwkrachtverdeling van een motor:
(B4 of B6; A3 of A8 --> het cijfer geeft de gemiddelde stuwkracht in Newton aan)
*****
1. Een zware raket heeft in het begin een flinke piek in stuwkracht nodig (een grotere schop onder zijn achterste :-) )
om in beweging te komen (of je moet een sterkere motor nemen, zie 'Sterkte van de motor'). Bij een minder zware raket kan de stuwkracht meer verdeeld worden over de beschikbare stuwtijd. Het model komt makkelijker los van de lanceermaald. Dit resulteert meestal in een grotere hoogte.
2. Als de stuwkracht verdeeld is over een langere periode (een langere stuwtijd, maar wat minder sterke stuwkracht), dan resulteert dit in een vaak wat lagere snelheid, waardoor er minder wrijving optreedt. De wrijving die optreedt is kwadratisch evenredig met de snelheid. Dus bij verdubbeling van de snelheid, treedt een viervoudige wrijving op. Hierdoor gaat veel energie verloren en dus ook veel hoogte.
*****
Vertragingstijd van een motor:
(B4-2 of B4-4; C6-3 of C6-5 --> het laatste cijfer geeft de vertragingstijd aan in seconden)
1. Het duurt een bepaalde tijd voordat een model, na de start, zijn maximale hoogte heeft bereikt.
Op dat moment moet de uitdrijflading geactiveerd worden zodat het bergingssysteem uitgestoten wordt.
Door de verschillende motoren zitten er verschillende tijden (vertragingstijden) tussen het opbranden van de stuwstoflaag en de uitdrijving van het bergingssysteem. Deze vertragingstijden zijn afhankelijk van alle bovengenoemde factoren.
Dus van gewicht, gekozen motortype, weerstand, diameter model, vorm model. Zelfs de luchtvochtigheid en de luchtdruk kan hierin een rol spelen. Bij fabrieksmodellen zijn de juiste motoren aangegeven. Bij zelfgemaakte modellen doet men de tijd proefondervindelijk kiezen en er zijn programma's die het redelijk kunnen berekenen. Er spelen echter zoveel factoren mee dat het niet eenvoudig exact vast te stellen is.
*****
Hoop je zo te hebben geholpen,
*****
Met vriendelijke groet,*****Modelraketten.NL
moter | Reactie van: alper op 12-12-07 14:18 | E-mail: alper_cicek(at)live.nl
ik had een madscience raket gekregen maar ik wil de moter kopen, waar ?
Motor kopen... | Reactie van: Modelraketten.NL op 15-12-07 13:11 | E-mail: info(at)modelraketten.nl
Bij Madscience misschien? Anders bij modelraketten.nl

Naar boven
 
Voeg je reactie toe
Uw naam: (max. 30 tekens) *
E-mail: (max. 30 tekens) *
Titel: (max. 30 tekens) *
* = Verplichte velden
Tip: Schrijf bij ‹E-mail› de "@" als "(at)"

Bericht: (HTML niet toegestaan, geen quotes ( ' , " ) gebruiken)


Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, wijzigingen aan vóórdat je op onderstaande knop klikt.