Algemeen:
Raket voor profielwerkstuk |
|
Geplaatst door: Thom Raaben op 25-08-05 14:01 | E-mail: thom_raaben(at)hotmail.com |
Hallo. Ik ben van plan om samen met een vriend een modelraketje te bouwen voor ons profielwerkstuk. Wij zijn allebei nieuw op dit gebied, is het goed te doen om zo´n modelraket te bouwen ? We willen het zelf maken om de kosten zo laag mogelijk te houden. Kunt u ons advies geven hoe we dit het best kunnen aanpakken? groeten, Thom en Robert |
Re:Profielwerkstuk Thom&Robert | Reactie van: Modelraketten.NL op 25-08-05 15:34 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom en Robert, Ja hoor dat is zeker wel te doen. Ik adviseer wel om als eerste een bouwpakketje samen te stellen. Daar leer je erg veel van namelijk! De uitgebreide gebruiksaanwijzing laat je ook een aantal zaken zien hoe je één en ander samen kan stellen en dat leert toch veel sneller dan het zelf uitzoeken. Doordat je vervolgens minder 'beginnersfouten' maakt ben je uiteindelijk meestal ook nog goedkoper uit. Een beginneersfout is bijv, dat er veel te zwaar gebouwd wordt. Voordeel van een bouwpakketje is tevens dat de modellen getest zijn en volledig stabiel (als je bouwt volgens de gebruiksaanwijzing) en dat je de 'materialen' eens een keer in je vingers gehad hebt. Een 'Bandit' of een 'CorkScrew' zijn mooie beginnersmodellen. De 'Bandit' is wat eenvoudiger samen te stellen dan de 'CorkScrew'. Je hebt er bijv. geen spuitbus voor nodig. Scheelt weer €7. De 'CorkScrew' echter heeft een erg mooi spiraliserend effect als hij de lucht inschiet. Beide modellen kunnen met de C6-3 motor gelanceerd worden welke je in de shop vindt. Normaal worden deze verkocht per 6, maar als jullie de kosten laag willen houden kunnen we daar wel een uitzondering op maken en dat per 2 of 4 doen. Verder heb je een pakje onbrandbare watten nodig en zul je zelf een elektrisch systeempje moeten maken met een drukschakelaar (bijv. deurbel), om te lanceren en een lanceerstandaard moeten fabriceren. Die spullen staan ook in de shop, maar als je het goedkoop wil houden kun je dat misschien zelf maken als je de spullen hebt liggen. Als je spullen daarvoor toch nieuw moet kopen, ben je misschien met een kant en klaar systeem uit de shop uiteindelijk goedkoper uit. Heb ik zo jullie vragen beantwoord en jullie wat verder geholpen? Als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel! Groet, Modelraketten.NL |
lanceer artikelen | Reactie van: Bas op 14-09-05 11:27 | E-mail: kulderij(at)hotmail.com |
Beste Thom en Robert, de lanceerinrichting (lanceernaald + electronisch startsysteem) kun je eventueel altijd gebruiken van de mensen die op de DRRA lanceerdagen komen. Hierdoor kun je de kosten laag houden en op zo'n dag leer je ontzettend veel over raketten. kijk op de site van de DRRA (zie link rechtsboven "Lid worden van een vereniging") onder activiteiten. Veel succes met het bouwen!!! Bas |
profielwerkstuk | Reactie van: Thom Raaben op 16-10-05 12:35 | E-mail: thom_raaben(at)hotmail.com |
hallo, bedankt voor de tips! Omdat ons plan eerst moest goedgekeurd worden door onze begleider, beginnen we deze week met ons profielwerkstuk, en we willen beginnen met het maken van de raket. Hierover hebben wij nog een aantal vragen, Wij willen d.m.v. verschillende aandrijvingen proefen doen met de modelraket, dus moet ons motortje herlaad baar zijn en hij moet meerdere malen kunnen worden gebruikt. Kan dit? zoja welk motortje adviseren jullie. Kunnen wij onze ontbrekenden materialen van deze site kopen, of moeten wij eerst lid worden? Verder hebben wij gelezen, dat jullie lanceerdagen hebben, maar deze is voor het laatst dit jaar vandaag!. Mogen wij zelf ergens onze raket lanceren of heb je daar een vergunning voor nodig? Wij willen graag met iemand contact opnemen, die ons wil adviseren/informeren bij het bouwen van onze raket. Wil de persoon die dit wil doen, graag een reactie geven op dit bericht?! alvast bedankt !! |
Re: profielwerkstuk | Reactie van: Modelraketten.NL op 16-10-05 14:37 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom, Ik kan jullie wel helpen als dat nodig is hoor. Je hebt het over 'verschillende aandrijvingen'. Wat bedoel je daarmee? Verschillende typen motoren, dus verschillende sterkten van motoren? Waarom moet de motor 'herlaadbaar' zijn? Wegwerpmotoren zijn toch ook prima? De 'normale' modelraket motoren zijn namelijk maar éénmalig bruikbaar. Dat maakt de hobby ook veilig. Je hoeft niet te knoeien met brandstoffen, maar pakt gewoon een nieuwe motor. Tevens zijn deze eenmalige motoren het goedkoopst in gebruik. Er zijn wel herlaadbare motoren, maar deze zijn zeker niet goedkoper. Materialen kun je van Modelraketten.NL kopen, om te kopen bij de DRRA zul je lid moeten worden van die vereniging. Op dit moment heb je nog officiëel een vergunning nodig om te mogen lanceren. Ik lees het wel als jullie meer vragen hebben. Je kunt beginnen met een bouwpakket van deze site, bijv. een Bandit of een Booster Bear. Wil je meteen vanaf het begin alles zelf maken (wat moeilijker natuurlijk) dan kun je op de DRRA site(www.drra.nl), bij 'Archief-Tekeningen' het model 'Tilly-1A' downloaden en die bouwen. Groet, KJ |
doel | Reactie van: Thom Raaben op 16-10-05 16:55 | E-mail: thom_raaben(at)hotmail.com |
Wij willen dmv van verschillende motortjes en hoeveelheden brandstof( verschillende aandrijvingen): de kracht, hoogte, enz berekenen. Maar daarnaast willen wij nog meer dingen onderzoeken. Heeft u hiervoor ideeen? Ik heb ontdekt dat deze site vol vragenbanken staat met leerlingen die ook een profielwerkstuk hierover hebben gemaakt.Ik ben hierop aan het orienteren, maar uw ideeen zal ik graag willen weten omdat u denk ik weet wat wel of niet mogelijk is. |
Re: doel | Reactie van: KJ op 17-10-05 14:27 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom, Ik zou in ieder geval willen voorstellen dat jullie éénmalig bruikbare motoren gebruiken. Dit zijn dus de standaard modelraket motoren (niet herlaadbaar). Als je een licht model gebruikt, dan kun je testen met A, B en C motoren. Een voorbeeld hiervan is het model 'Bandit'. Betaalbaar, makkelijk te bouwen, ziet er goed uit en vliegt prima. Ideaal om de verschillende motoren te testen en te kijken wat dan de prestaties van het model zijn. De hoogten die ongeveer gehaald worden: A-motor: 63m, B-motor: 157m, C-motor: 291m. De hoogte kun je theoretisch berekenen, maar natuurlijk ook in de praktijk met een driehoeksmeting. Hoe dat moet kun je lezen op de DRRA site, ook op de 'Hoe&Wat' pagina. Het verschil tussen de theoretische en praktische waarde wordt veroorzaakt door de wrijving van het model met de lucht(uiteraard alleen als je theoretische berekeningen maakt zonder de luchtweerstand mee te berekenen...). Andere ideeën om onderzoek te doen(hiervoor heb je meerdere modellen nodig): ruwe modellen of glad afgewerkt (meer of minder weerstand in de lucht), verschillende typen neuskegels (konisch, parabool vorming, ogive (parabool met scherpe punt), rond, vierkant), verschillende vinvormen (neem dikke vinnen, bijv. 5 mm., maak bovenkant plat, rond, puntig, enz.), verschillende vinvormen (maak uiteinde plat, rond, puntig, enz, laat vinnen verder uitsteken of maak ze hoger), je kunt kijken wat verschillende afmetingen parachutes doen, of verschillende afmetingen van wimpels(streamers), ofwat het effect is als je gladde streamers neemt(glad papier), of ruwere streamers(crèpepapier), of wat er met de daaltijd gebeurt als je vormen in de streamer vouwt(neem stroken bakpapier, perfect te vouwen!), Maakt de lengte/breedte verhouding iets uit bij Wimpels?. Nou, aardig wat mogelijkheden dacht ik zo toch? Op de DRRA site staan op 'Hoe&Wat-1/hoe bouw ik een modelraket/bergingssystemen/wimpel' verschillende wimpels afgebeeld om je een idee te geven. Groetjes, KJ :-) |
proefjes | Reactie van: Thom Raaben op 20-10-05 13:22 | E-mail: geen adres |
hardstikke bedankt voor deze informatie, maar onze leraar vertelde ons dat het bepalen van de earodinamica niet geschikt is voor ons profielwerkstuk. We moeten dan berekeningen met luchtweerstand, enz. maken. Dat is voor zeer hoog niveau en de materialen zijn niet in de buurt ( luchtunnel enz.) Hij stelde voor om de raket vast te maken ( bijv. op een plank met wieletjes) en dan zo de kracht van de motor berekenen. Is dit een goed plan ? Wij denken van wel, want dan hoeven we ook niet de raket in de lucht te lanceren. Dat betekend ook dat we geen vergunning etc hoeven aan te vragen. De ene keer dat we hem dan lanceren is tegen de tijd dat er weer een lanceerdag is. Wij gaan dan zoals u al aan gaf de hoogte en de kracht berekenen. Kunt u ons vertellen hoe we de raket zwaarder kunnen maken, of kan dat niet? Verder denken we dat we de motortjes en de modelraket willen kopen. Kunnen wij dit via u doen of moeten we lid worden? |
Re: proefjes | Reactie van: KJ op 21-10-05 12:11 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Je kunt motortjes en de modelraket(ten) kopen op Modelraketten.NL. Wil je van de DRRA kopen, dan zul je lid moeten worden omdat de verenigingsshop enkel voor leden is bestemd. Het zwaarder maken van een model kan door in, of aan de neuskegel wat extra gewicht te plaatsen. Dit kan een stukje lood, of bijv. een dikke metalen ring zijn. Misschien is de volgende test zinvol en wel uitvoerbaar: Een soort van raketslede/wagentje maken. Voor een natuurkundig experiment, begeleidt door je docent moet het wel kunnen lijkt me, mits je de veiligheid maar goed in acht neemt. Ik zou er wel voor zorgen dat de raket slede op een rail gemonteerd zit en dat deze er niet af kan vliegen. Want dan heb je een horizontaal projectiel en dat is simpelweg 'not done' in deze hobby. Nog mooier is het als je de slede zou maken op een 'rail' waar kleine gaatjes inzitten. Aan het begin van de rail en ook aan het einde, kun je dan een luchtdruksysteem aansluiten. Bijv. een stofzuiger, maar dan andersom aangesloten, zodat deze blaast. Je raket slede beweegt dan op een kussen van lucht(1 of 2 mm boven de gaatjes) die uit de talloze kleine gaatjes(1 mm) blaast. Dit systeem kun je bijv. enkele meters lang maken. De kosten vallen redelijk mee. Je natuurkunde docent weet hier vast wel raad mee. Voordeel is dat je zo heel veel van de wrijving uit kunt schakelen en je bijna alleen luchtwrijving overhoudt. Op die manier kun je perfect de krachten berekenen. Om het wagentje niet als een gek weg te laten schieten, kun je het met gewichtjes verzwaren, of zelfs schuin langs de rail omhoog laten bewegen. Als 'rail' kun je bijv. 50mm. dikwandig pvc buis nemen. Te koop bij de 'Doe het Zelf'-winkels Het wagentje moet dan de buis bijv. voor 80% losjes omvatten (daar zul je een soort van driekwart huls voor moeten maken - een nèt iets grotere buis. PVC is met wat hitte perfect te vervormen - hete lucht pistool). Losjes, omdat de lucht die uit de gaatjes blaast, het wagentje nèt los van de buis moet kunnen blazen. De onderkant van de PVC buis zou je met draadeinden kunnen monteren 5cm boven een plank (met zelfde lengte als je buis) o.i.d. Je zult nog iets moeten verzinnen om het wagentje niet te laten kantelen op de ronde buis. Een geleide (gordijn)rail, gleuf(waar een uitstekend palletje of vlakje inpast) aan de zijkant van je wagentje en de buis, of een draad aan de boven- of zijkant, of misschien een geleide strook aan de onderkant van de PVC buis. Zelf heb ik een dergelijk test wel eens op school gedaan. Zonder raketmotor, maar met de veerkracht van elastiek als aandrijving. We gebruikten toen een rail van een aluminium (vierkante) buis(veel duurder natuurlijk). Deze werd op één kant gezet (ruitvormig), zodat één van de hoekpunten omhoog wees. Dit voorkwam al vanzelf dat het wagentje (gewoon een lang stukje aluminium hoekmateriaal) dat er bovenop werd geplaatst er vanaf kon vallen. Echter met een raketmotor zul je moeten voorkomen dat het wagentje eraf vliegt. Wel een leuke uitdaging hoor! Ik hoop dat ik jullie op een idee heb kunnen brengen? Succes! KJ :-) |
ok | Reactie van: Thom en Robert op 23-10-05 19:03 | E-mail: geen adres |
Ja, zoiets hadden wij ook al in gedachten. Wij hebben dat apperaat wel op school. We zullen het morgen gelijk aan onze leraar voorstellen. En daarna zullen we de motortjes bestellen. Welke brandstof moeten we daar bij kopen? groeten Thom en Robert |
Re: ok | Reactie van: KJ op 24-10-05 11:20 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom & Robert, Bedoel je motortjes bestellen of modellen? Want als je motortjes koopt, dan zit er natuurlijk al brandstof in :-), het zijn kant en klare motoren. Ik denk wel, dat vermoed ik tenminste, dat de 'rail' die er op jullie school al is, aan de korte kant is. Vaak zijn die dingen niet meer dan 1,5 of 2 meter. Terwijl voor jullie onderzoek een rail van 4 of 5 meter mooier zou zijn. Maar goed, een optie is om het wagentje wat zwaarder te maken. Op dit moment heb ik echter alleen de C6-3 motor. Voor A en/of B motoren moet je nog even geduld hebben. Daar wordt aan gewerkt. Houd de shop in de gaten... |
geen | Reactie van: thom op 24-10-05 17:04 | E-mail: thom_raaben(at)hotmail.com |
Oke, wil je ons dan een seintje geven? Wij willen de motortjes kopen en waarschijnlijk ook het model. Welk model moeten we nemen dan ? |
Re: geen | Reactie van: KJ op 25-10-05 11:30 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom, het lijkt me dat jullie kunnen volstaan met een eenvoudig model, bijvoorbeeld de 'Bandit'. Daar kunnen A, B en C motoren in(A8-3, B4-4, B6-4, C6-3). Het model is ook één van de goedkopere en zeer eenvoudig samen te stellen. Je kunt ook kiezen voor een 'Nova Payloader', 2 euro meer, wat moeilijker samen te stellen, maar dan wel weer met een laadruimte waar je bijvoorbeeld wat extra gewicht in kunt plaatsen als je daar iets mee zou willen testen. Daarnaast kan het een overweging waard zijn om 2 (dezelfde) modellen te bestellen, omdat het een project is en je anders van één enkel model afhankelijk bent. Maar dat is een afweging die jullie natuurlijk zelf moeten maken... Vriendelijke Groet, KJ :-) |
Uitvoering | Reactie van: KJ op 25-10-05 11:41 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom & Robert, De modellen willen jullie in het nieuwe jaar gaan lanceren op een DRRA lanceerdag? Of doen jullie dat zelf ergens op een grote vlakte? Wel foto's maken natuurlijk hè? En de proeven met een eventueel wagentje, gaat dat door en wat is jullie planning?Groet, KJ |
Motortjes | Reactie van: Thom op 25-10-05 13:59 | E-mail: geen adres |
KJ, Wij hebben besloten om de raket zelf te gaan maken. Wij gaan de Bandit proberen na te maken, als niet lukt kunnen we altijd nog bestellen of is de wachttijd te lang? verder hebben we nog een vraag. Is het mogelijk om motortjes die op kruit of gas werken te krijgen? want daar willen we ook iets mee doen! groeten Thom |
Re: motortjes | Reactie van: KJ op 26-10-05 14:51 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Thom, De wachttijd hangt af van de snelheid waarmee de kosten zijn bijgeschreven op rekening van Modelraketten.NL. Het verzenden duurt meestal niet meer dan enkele dagen. Motortjes werken op vaste brandstof (kruit). Zie de shop voor wat er op dit moment beschikbaar is. Als je voor het eerst een model maakt adviseer ik altijd eerst een bouwpakket. Simpelweg omdat je daar heel veel van leert. Vaak bouwt men namelijk veel te zwaar en te lomp zeg maar en dat moet dus juist niet. Daarnaast moet een model wel stabiel zijn en dat is het geval met alle bouwpakketten. Als je zelfstandig voor de eerste keer bouwt zul je de stabiliteit dus moeten berekenen of laten berekenen. De stabiliteit van een model hangt dus niet alleen af van de vorm, maar juist ook van de gewichtsverdeling in het model. Uiteraard moeten jullie zelf kiezen wat je wil. Groetjes, kj :-) |
geen | Reactie van: Thom op 26-10-05 16:57 | E-mail: geen adres |
Ja, ma ik bedoel of er ook motortjes verkrijgbaar zijn die werken op gas of op vloeibare stoffen |
Re: gas/vloeibaar | Reactie van: KJ op 27-10-05 09:35 | E-mail: www.Modelraketten.NL |
Thom, nee, dergelijke motortjes zijn er niet. Er is nog wel een hybride motor, deze werkt op vaste stoffen als brandstof en op een gas als oxidator. Motoren die enkel op vloeistoffen zouden werken zijn vele malen complexer dan vaste brandstof motoren. Er zijn wel raketten die op water werken, de waterraketten. Daarin zit een hoeveelheid water (vaak de helft van het volume) en de rest wordt met lucht op hoge druk gebracht (0-12 Bar). Op de DRRA site (www.drra.nl) vind je daar meer info over (Archief-Foto's-Filmpjes en Links). Groet, KJ |
tilly 1a | Reactie van: Thom & Robert op 03-11-05 14:45 | E-mail: geen adres |
Hallo K.J, Wij gaan de Tilly 1a bouwen. We doen dat volgens het plan van jou die op de site is te vinden. Weet je wanneer de motortjes beschikbaar zijn?, wij willen zo snel mogelijk deze bestellen omdat we er proeven mee willen doen. Welke motor kan het best in de Tilly 1a ?. Kunnen we deze van deze site bestellen? Groeten Thom & Robert |
nog een vraag | Reactie van: Thom en Robert op 03-11-05 14:56 | E-mail: geen adres |
K.J, Als u de motortjes niet op voorraad hebt. Weet u dan waar we wel die motortjes kunnen bestellen zonder ergens lid te worden. Want anders worden de kosten erg hoog, snapt u ? Is het trouwens goed te doen om de tilly te maken ? |
motortjes | Reactie van: KJ op 03-11-05 23:30 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Ja hoor, is goed te doen de Tilly 1A. Voor dit model moet je C6-3 motoren hebben. Deze zijn te bestellen. Andere motoren zijn niet geschikt. Wil je meerdere verschillende motoren gebruiken, dan zul je een ander model moeten maken, die ook op lichtere motoren kan. |
Re motortjes | Reactie van: Thom op 04-11-05 17:53 | E-mail: geen adres |
Hallo K.J Wij zijn ook alleen maar van plan om De C6/3 motortjes te gebruiken voor het moderlraketje. Met de andere motortjes willen wij proeven mee gaan doen, zoals je ons al aangaf (luchtbaan, karretje etc ) |
c6-3 | Reactie van: thom op 13-11-05 14:18 | E-mail: geen adres |
hallo KJ, U hebt een keer gezegd dat u voor ons een uitzondering wou maken om de C6-3motor per 2 of 4 samen te stellen.. Geld dat aanbod nog steeds? zo ja hoe bestel ik die ? Kunt u zo snel mogelijk reageren ? Zoals ik al vertelt heb gaan we de Tilly1a bouwen, de motortjes C6-3 C6-5 B4-2 zijn hiervoor geschikt heb ik gelezen. Deze motortjes willen wij graag bestellen om proeven mee te doen. en uitendelijk met de beste volgens onze proef de raket lanceren. Weet u ook waar we die motortjes kunnen bestellen? b.v.d. thom raaben en robert blaauboer |
Re: C6-3 | Reactie van: Modelraketten.NL op 13-11-05 21:35 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Voor de Tilly-1A is de C6-3 het meest geschikt. De C6-5 heeft een te lange vertragingstijd. Of je moet je model onder de 80 gram kunnen bouwen. De B4 heeft er wel flink moeite mee. De B4-2 hebben we echter niet ter beschikking. Wel B4-4, maar die vertragingstijd zou echt te lang zijn. Het model moet echter onder de 120 gram gewicht gebouwd worden (C6-3). Hoe lichter, hoe beter. Rond de 80-90 gram zou erg mooi zijn. De C6-5 laat nog 1 of 2 weken op zich wachten. Bestellen kun je via de normale procedure in de shop. Geef in een mail dan even het goede aantal aan, verwijzend naar je bestelnummer. Groet, Modelraketten.NL |
geen | Reactie van: robert op 14-11-05 11:27 | E-mail: geen adres |
beste kj. we willen wel graag drie verschillende motoren gebruiken want we willen er proeven mee doen waar mee we de verschillen willen onderzoeken. ook willen we graag weten of de kracht die de motoren leveren booral of deze boven de 50N komt want de krachtmeter die we gebruiken komt daar niet boven uit. bvd thom en robert |
re; | Reactie van: KJ op 14-11-05 13:53 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Robert, Nee, de kracht komt niet boven de 50N uit. Die van de C motor zit ongeveer op 13N max. Maar om verschillende motoren te testen kun je ook ipv de B4-2, de B4-4 nemen. Het laatste cijfertje geeft alleen aan hoeveel sec. het duurt voor de uitdrijflading voor het bergingssysteem wordt geactiveerd. Het zegt dus niets over de sterkte of de maximale stuwkracht van de motor. Groet, KJ |
RE: | Reactie van: robert op 14-11-05 14:43 | E-mail: geen adres |
maar zijn deze motoren ook bruikbaar voor de tilly 1a want we willen met de beste motor de raket afschieten en als de motoren verder hetzelfde zijn heeft testen mischien ook wienig zin maar dit is wel het onderwerp van ons onderzoek bvd thom en robert |
De juiste motor | Reactie van: KJ op 15-11-05 14:02 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Robert, Zoals ik eerder al schreef: de Tilly-1A moet je lanceren met een C6-3 motor. Een b4-4 is niet geschikt (het duurt te lang voordat de parachute eruit komt), de C6-5 zou kunnen, maar dan moet je het model erg licht bouwen, omdat anders de tijd totdat de parachute eruit komt te lang is. Ik begreep uit vorige vragen dat jullie de motoren wilden testen op een testbank en alleen de geschikte motor in het model? Tuurlijk kun je al deze motoren in je model stoppen, maar de kans op beschadigingen, van je parachute en/of je model zijn wel veel groter. Het is zo dat modellen enkel maar kunnen vliegen op de juiste motor en/of de juiste motoren. Voor de Tilly-1A is dat de C6-3. Een B4-2 zou kunnen (licht model), maar die hebben we echter niet. Voor uitleg over motoren: zie 'Modelbasics' en klik op '8-motoren' |
Re: de juiste motor | Reactie van: Thom op 16-11-05 15:02 | E-mail: geen adres |
Hallo KJ, Ja dat weten wij, daarom plaatsen we de motortjes op een sleetje. En met behulp van een kracht meter bepalen wij de kracht over een bepaalde tijd, daarnaast willen wij met deze waarden ook de hoogte berekenen. Wij verwaarlosen bij deze berekening de luchtweerstand, enz. Wij gaan morgen 17-11-05 de C6-3 bestellen bij u. Wij willen graag 2 motortjes, kunt u ons alvast de kosten bestellen, met de verzendkosten erbij ? Ik heb een bedrijfje gevonden waar ik de B4-2 en C6-5 kan bestellen per stuk. Maar omdat u ons geholpen heeft willen we graag ook de C6-5 motor bestellen bij u, heeft u deze al binnen? groetjes |
Motortjes | Reactie van: Modelraketten.NL op 16-11-05 17:45 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
De C6-5 verwacht ik binnenkort, binnen twee weken maar waarschijnlijk zelfs sneller, evenals de A3-4T, A8-3, A6-4, B4-4, C6-0, C6-5 en D7-3. |
hoogte | Reactie van: thom op 24-11-05 12:45 | E-mail: geen adres |
Kj, weet u de formule om de max hoogte te bepalen die de raket haalt als we de weerstand verwaarlosen ? Heeft u zelf al eens proefjes gedaan met deze motortjes ? groetjes |
Re: hoogte | Reactie van: KJ op 02-12-05 14:51 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Specifiek proefjes doen met de motoren zelf heb ik eigenlijk nooit gedaan. Ik gebruik ze om modellen te lanceren. Alhoewel je dat ook weer als proefjes kunt zien omdat zelf ontworpen modellen niet met een motor worden geleverd. Je weet dus ook niet precies wat dan de specificaties van een motor moeten zijn. Ik kies dan de motor waarvan ik denk dat deze het beste is. Maar in de praktijk kan een wat langere of kortere vertragingstijd weleens beter blijken te zijn dan degene waarvoor je in eerste instantie gekozen had. |
pws af ! | Reactie van: thom en robert op 12-01-06 16:31 | E-mail: thom_raaben(at)hotmail.com |
hallo, inmiddels is ons profielwerkstuk al ingeleverd. We hebben wat problemen gehad bij de proeven en de berekeningen, maar de leraar vond het goed genoeg en hij zal het nakijken. We krijgen het terug en dan zal hij toelichten wat we moeten verbeteren. Wij hebben ook een site gemaakt www.robert.icehosting.nl... deze site is nog niet helemaal af. wij willen KJ nog hartelijk bedanken voor de hulp. groeten Thom & Robert |
RE: PWS af | Reactie van: KJ op 14-01-06 00:44 | E-mail: info(at)modelraketten.nl |
Leuk jongens! Wat mijn hulp betreft: Graag gedaan! Groet, kj :-) |