1 Waar vind ik de Modelraketten.NL ondernemer informatie?
-
Ondernemer informatie vind je door te klikken op het INFO-plaatje met het blauwe poppetje:
Het staat onder het Home-knopje (huisje) een beetje rechts bovenaan, op de meeste pagina's.
Je vind het ook door in de WebShop op de Voorwaarden-link te klikken.
Zie daar de 2e alinea.
Sluit
|
2 Bestellen lukt niet. Wat kan er fout gaan?
-
Bestel knop:
Je vind deze onderaan de WebShop pagina.
(dus niet in je winkelmand, deze geeft slechts een overzicht...)
Klik op die bestelknop, om verder te gaan in de bestel procedure.
Ga naar de Bestelknop
-
Artikelen plaatsen in bestelmand lukt niet, of deze blijft leeg als ik deze bekijk:
Waarschijnlijk heeft de webshop heel lang open gestaan(de sessie is wellicht verlopen),
of er is iets anders onbedoeld gebeurd.
Klik nogmaals op de WebShop-knop, om de webshop opnieuw op te starten en te laden.
Als het goed is, kun je nu wel artikelen plaatsen door op het winkelmandje achter een artikelregel te klikken.
Let Op: Je Winkelmand opent in een nieuw tabblad, of nieuw venster, afhankelijk van je browser(instellingen).
Deze kan dus ergens verscholen staan of verschijnen... Ik plaats ze altijd naast elkaar,
zodat je nieuwe toevoegingen direct ziet.
Tabblad: Je kunt een tabblad ook oppakken met je linker muisknop en naast je huidige
WebShop venster slepen/plaatsen. Dan kun je ze tegelijkertijd bekijken.
-
Cookie problemen:
Modelraketten.NL maakt géén gebruik van cookies, om uw handel en wandel op het internet te volgen.
Er wordt wel gebruik gemaakt van een sessie(die eigenlijk ook als cookie wordt opgeslagen),
om de bestelprocedure binnen Modelraketten.NL goed te laten verlopen.
Sommig browsers staan niet alle cookies standaard toe(buiten het feit of je dat zelf in je browser instellingen hebt gewijzigd).
Google Chrome kan standaard bijv. 'third party cookies' niet toestaan. Daar ligt mogelijk het probleem als je Chrome gebruikt.
-
Cache problemen:
Als U met een Order bezig was: Sluit uw browser en open een nieuwe.
OPLOSSING:
Maak de cache(opgeslagen pagina's) van de Browser(je internetprogramma) regelmatig leeg.
De Modelraketten.NL site houdt niet van verouderde cache informatie.
Gebruik de toetscombinatie Ctrl + F5 op de eerste WebShop pagina(klik eerst een keer op de pagina om deze actief te maken).
Dit forceert een cache refresh van de pagina(de pagina wordt van de site opgehaald en niet uit je PC cache geheugen).
Voor meer informatie ga naar: www.cachelegen.nl
Voer de bestelprodcedure opnieuw uit.
Blijft de fout bestaan? Neem a.u.b. contact op via mail
of geef a.u.b. uw Order door via mail.
Bijv. in Google Chrome: Cookies toestaan, ook indirecte
Sluit
|
3 Wat is een modelraket?
Een modelraket is een 'klein' model van een raket. Deze kunnen gelanceerd worden door bijna iedereen,
waardoor de modelraketten hobby, van jong tot oud, als leuke en leerzame hobby bedreven kan worden.
De modellen worden gemaakt van papier, karton, hout en kunststoffen ( dus géén metaal of veel te zwaar PVC!).
Modelraketten worden gelanceerd met een modelraket lanceersysteem. Dit is een lanceerplatform met
geleidestaaf (± 1 meter lengte) en een afstandsbediening (± 4-5 meter draadlengte) met
enkele batterijen.
De modelraket wordt aangedreven door een heuse vaste brandstof (mini) modelraket
motor en veilig op de aarde teruggebracht door een bergingssysteem (parachute, wimpel, helikoptersysteem),
zodat er daarna weer opnieuw gelanceerd kan worden.
Het bouwen en lanceren van modelraketten is een boeiende en leerzame ervaring. Er zijn verschillende
bouwpakketten te koop, varierend van eenvoudige 'Easy to fix' ('Snel klaar') modellen, tot meertraps
en clustermodellen, of zelfs pittige schaalmodellen. Je kunt modelbouw ervaring opdoen en leert de
basis beginselen van de aerodynamica, tot en met gevorderde wiskundige en natuurkundige concepten,
als je wilt. Je kunt het ook eenvoudig houden.
De lessen die geleerd kunnen worden via een modelraket programma (het bouwen en lanceren van een
modelraket) zijn er voldoende. Ten eerste leer je bij het samenstellen van een model, basis modelbouw
technieken. Zoals het volgen van aanwijzigen, het lezen van een gebruiksaanwijzing, het werken in
een volgorde, het klaarmaken van een model voor het in elkaar zetten, het daadwerkelijk samenstellen
(lijmen) van een model, samenwerken met anderen, eventueel in projectvorm en nog veel meer.
Ook wordt aandacht en respect voor veiligheid bijgebracht: een modelraketmotor is veilig, maar er
dient ook met respect en veilig mee omgegaan te worden.
Modelraketten vormen een veilige manier om jong en oud kennis te laten maken met en te interesseren
voor raketten, (raket)techniek, natuurkunde, wetenschap en ruimteonderzoek. Er zijn al miljoenen
modelraketmotoren geproduceerd en modelraketten gelanceerd. Vele techneuten en ingenieurs zijn begonnen
met de modelraketbouw, waarna ze later een loopbaan in de techniek hebben gekregen.
Sluit
|
4 Wat zijn de onderdelen van een modelraket?
Modelraketten worden zo licht mogelijk gebouwd: Hoe lichter je model, des te goedkoper de te gebruiken motor.
Net als in de echte ruimtevaart!
Modelraketten worden dus NIET gemaakt met metalen hoofdonderdelen en ook niet van dik en zwaar PVC.
De onderdelen bestaan uit hout (balsa/triplex/mdf) karton, papier en plastics.
Soms ook uit glasvezel/koolstofvezel met epoxyhars.
Voor het bevestigen van een parachute wordt soms een metalen schroefoogje gebruikt en voor het
vastzetten van de motor een metalen (snelwissel) motorhaak. Daarnaast soms nog wel eens een schroefje/boutje
om iets op zijn plek te houden (payloadbay/laadruimte/elektronica units, of uitwisselbare staartstukken).
Dit zijn kleine onderdelen en dus geen hoofdonderdelen en meestal kun je ook kunsstof boutjes gebruiken.
-
Neuskegel - zorgt voor een aëradynamische vorm van het model.
-
Rompbuis - vormt het hoofd onderdeel(de koker) van de modelraket.
-
Staartstuk/vinnen - zorgen voor de stabilisatie van de modelraket. Het staartstuk
kan een uit één deel gegoten stuk plastic zijn, of losse vinnen die aan de rompbuis gelijmd worden.
-
Motorhuis - hierin kan de modelraketmotor worden geplaatst. Bij kleine modellen kan
de rompbuis tevens als motorhuis dienst doen.
-
Lanceerbuisje - geleidt de raket de eerste meter van de vlucht langs de lanceerstaaf.
-
Bergingssysteem - bedoeld om het model tijdens de bergingsfase voldoende af te remmen,
zodat het model een veilige landing kan maken, zonder schade te veroorzaken, of zelf te krijgen.
-
Schokkoord - verbind de neuskegel met de rompbuis (houdt alles bij elkaar) en
vangt de schok op van de neuskegel- en de bergingssysteem-uitstoot en van het openen van het bergingssysteem.
-
Modelraketmotor - De motor zorgt voor de voortstuwing van het model en de uitdrijving
van het bergingssysteem. De motor is een fabrieksmatig gefabriceerde, kant en klare voortstuwings
patroon. De motoren zijn veilig in het gebruik en meestal éénmalig. Voor iedere vlucht kan een
nieuwe motor aangebracht worden.
Zie: Uitleg Posters - De Modelraket
Sluit
|
5 Hoe werkt een modelraket?
Modelraketten zijn over het algemeen vrij eenvoudig.
Ze bestaan uit een buis (de hoofdconstructie), de rompbuis genoemd, een aantal vinnen (voor de stabilisatie
door de lucht-krachten), een neuskegel, een parachute of wimpel voor de berging van het model (bergingssysteem)
en natuurlijk een heuse (model)raketmotor voor de aandrijving.
De modelraketmotor verbrand vaste brandstof en drijft de modelraket vooruit, door de uitstoot van hete
gassen aan de achterzijde. Deze brandstof in de motor brand op en geeft de modelraket een flinke snelheid.
Daarna kan het model in een glijvlucht zijn toppunt bereiken. Aangekomen op dat toppunt buigt de baan
van het model weer naar beneden, om aan zijn vrije val te beginnen. Echter zorgt een kleine (hete gassen)
uitstootlading in de modelraketmotor ervoor dat op dit toppunt, de neuskegel en de parachute van het model
worden uitgestoten. Het (plastic/nylon) bergingssysteem wordt, bij deze uitstoot, van de hete gassen
gescheiden gehouden door een prop (onbrandbare) watten. Het model kan dan, hangend aan de parachute,
een veilige en zachte terugeer naar de aarde maken.
De gebruikte modelraketmotoren zijn veilig en worden fabrieksmatig geproduceerd als eenmalig bruikbare patronen.
Na de berging van een modelraket, kan de uitgebrande motor vervangen worden door een nieuwe motor.
Nieuwe bergingswatten worden aangebracht, de parachute gevouwen en er kan weer gelanceerd worden.
Zie: Uitleg Posters
Sluit
|
6 Hoe werken meertraps modellen?
Bij meertraps modellen zijn twee of drie motoren boven elkaar geplaatst.
(Normaliter niet meer dan drie motoren)
Elk modelraket deel met een motor noemen we een trap. De onderste trap
noemen we de eerste trap. Deze wordt als eerste tot ontbranding gebracht.
De trap daarboven noemen we de tweede trap en de trap daar weer boven is
dan de derde trap.
Bij meertraps modellen wordt het deel met de uitgebrande raketmotor afgestoten,
als de volgende motor tot ontbranding komt. Hiermee wordt overbodig gewicht afgestoten.
Bij het ontbranden van de volgende trap, heeft het model al een snelheid: de eindsnelheid
van de vorige trap. Daar komt dus vervolgens de extra gegenereerde snelheid van de
volgende trap(pen) bij. Het model krijgt een veel grotere eindsnelheid dan normaal,
met één motor. Meertrapsmodellen kunnen dan ook veel grotere hoogten bereiken dan
enkeltraps modellen.
De motoren die gebruikt worden in de onderste trappen, zijn speciale motoren: de
zogenoemde 0-motoren: A10-0T, A8-0, B6-0, C6-0, C11-0 of D12-0. Deze motoren hebben
geen vertragingslading(laatste cijfer van de motorcode) en geen uitdrijflading.
Logisch, want deze motoren hoeven geen parachute uit te stoten en hebben dan ook geen
vertragingslaag nodig. De 0-motoren moeten meteen na het opbranden van hun brandstof, de
volgende motor tot ontbranding brengen. De raket heeft dan de maximale snelheid, in die
configuratie. De motor brandt dan ook meteen door aan de
bovenkant, nadat de brandstof op is en er komt uit de bovenzijde van de motor een flinke
vuurstoot. Deze vuurstoot moet de volgende trap tot ontbranding brengen. Om dit te
bewerkstellingen, worden de motoren (meestal) vlak boven elkaar gemonteerd, zodat het
vuur uit de onderste motor een zo kort mogelijke weg hoeft af te leggen om die volgende
motor te laten ontbranden.
De laatste motor, de bovenste trap, heeft wel een vertragingslaag en uitdrijflading om
de parachute of de streamer/het lint uit te kunnen stoten. Deze vertragingstijd is meestal
langer dan bij enkeltrapsmodellen, omdat het model meer snelheid heeft opgebouwd, hoger
komt en dus wat meer tijd nodig heeft om zijn hoogste punt te bereiken. Denk hierbij aan
de B6-6, de C6-7, de C11-7 of de D12-7.
De motoren dienen 'enige tijd bij elkaar' te blijven om een goede ontbranding van een
volgende trap mogelijk te maken. De gekoppelde rompbuissecties/trapsecties moeten dus
niet te los aan elkaar zitten. Het kan raadzaam zijn om het koppelstuk, welke de
verschillende trappen met elkaar verbind, te voorzien van enkele druk-ontluchtingsgaten.
Doordat de druk van de uitstromende gassen wat kan ontsnappen, blijven de onderdelen
net wat langer bij elkaar, zodat de hitte van de ondergelegen trap, wat langer kan
inwerken op de brandstof van de bovengelegen trap.
Kijk hier
voor de werking van een tweetraps, die op de foto is vastgelegd.
Sluit
|
7 Wat is het verschil tussen de wettelijke Kleine en Grote modelraket?
De Kleine Modelraket:
een toestel met een startmassa van maximaal 1500 gram, dat is gemaakt van papier, hout of
kunststof en geen metalen hoofdonderdelen bevat, uitgezonderd een (licht) metalen motor,
dat geen brandbare of explosieve lading bevat, behalve maximaal 125 gram brandstof die
nodig is voor de voortstuwing.
De Kleine Modelraket is 'vrij' te vliegen/lanceren. Er zijn natuurlijk wel wat voorwaarden.
Zie hiervoor de Veiligheidsregels en de Regeling Modelraketten.
De Grote Modelraket:
een toestel met een startmassa van meer dan 1500 gram, maar niet meer dan 35000 gram, dat
is gemaakt van papier, hout, (licht)metaal of kunststof en geen brandbare of explosieve
lading bevat, behalve de brandstof die nodig is voor de voortstuwing.
De Grote Modelraket is absoluut niet 'vrij' te vliegen/lanceren.
Sluit
|
8 Wat heb ik nodig om te kunnen lanceren?
Onderstaande basislijst vormt een leidraad:
Modelraket(ten). Begin met een niet te moeilijk bouwpakket. Daar leer je heel veel van!
Lanceerplatform (Bijv. Porta Launch Pad-II)
Lanceerbediening (Bijv. Electron Beam Launch Controller)
Onbrandbare watten (beschermen van bergingssysteem bij uitstoot)
Motoren(eerst lichte (A6-4/A8-3) uitproberen om te wennen hoe het gaat,
daarna de B of C motoren)
Elektrische ontbranders, ook reserve. (Bijv. Estes Solar of Quest Q2)
Eventueel reserve parachutes, schokkoord of andere onderdelen als
balsahout of neuskegel.
Je kunt ook kiezen voor een Modelraketten.NL Starterpakket. Zie Webshop.
Sluit
|
9 Is een modelraket eenmalig of kan ik deze vaker lanceren?
Modelraketten zijn herbruikbaaar. Je kunt ze dus vaker lanceren. De meeste 'vrij'
verkrijgbare modelraketmotoren zijn eenmalig in gebruik. De modellen zijn natuurlijk wel
onderhevig aan gebruiksslijtage. Modellen kunnen soms meerdere tientallen keren gelanceerd
worden. Beschadigde onderdelen kunnen desnoods vervangen worden. Onderdelen zijn verkrijgbaar
in de Webshop.
Sluit
|
10 Hebben jullie een nieuwsbrief?
Ja, we hebben een nieuwsbrief met de titel
SOLID FUEL, Dutch Model Rocket Periodical
In deze periodicals/nieuwsbrieven vind je algemene informatie over de modelraketten hobby,
de bouw van modelraketten en informatie over toebehoren en hoe deze te gebruiken. Daarnaast
is er informatie over de modelbouw in het algemeen.
Sluit
|
11 Hoe kom ik te weten wanneer/waar er een lanceerdag plaats vindt?
De Modelrockets.NL Launch Group heeft op haar website
( www.Modelrockets.NL)
een activiteiten-link met Agenda (lanceeerkalender) staan. Daar wordt per maand
aangegeven wanneer er een lanceerdag gepland staat. De vrijdagavond vóór de
lanceerdag (meestal op zaterdag) is te lezen of een lanceerdag doorgaat of
niet (bijv. door slechte weeromstandigheden).
Sluit
|
12 Mag ik zomaar een 'Kleine' modelraket lanceren?
Ja, dat mag. Alhoewel 'zomaar' misschien een iets te vrije opvatting is. Als je modelraketten lanceert,
of wilt gaan lanceen gelden er een aantal regels. Die kun je vinden op de site onder de Veiligheidsregels.
Kijk daarvoor onder de knop 'Vlucht'. Daarnaast is er een wettelijke 'Regeling Modelraketten'. Daar dien
je je ook aan te houden. Deze is te vinden bij de Veiligheidsregels.
Enkele punten:
Je mag niet lanceren onder de rook van Schiphol(gecontroleerd luchtruim) en in een ring daaromheen.
Bij andere gecontroleerde delen luchtruim(grote vliegvelden): 10Km er vandaan blijven, òf: tenminste
één week van tevoren de havenmeester of beheerder van het terrein, op de hoogte brengen en
tot overeenstemming komen, dat er geen gevaar is, of dreigt, van je activiteiten. Bij vliegvelden
waar geen gecontroleerd luchtruim is(sportvliegvelden): 10Km er vandaan blijven, òf: de havenmeester
of beheerder van het terrein, tenminste 24 uur van tevoren, maar niet langer dan 48 uur van tevoren,
informeren(je hebt dus geen goedkeuring nodig en kunt, bij wijze van spreken, naast het hek gaan staan)
over: indicatie van aantal modellen, grootte en gewicht, tijdsbestek van lanceren, max. hoogte.
Je mag niet lanceren onder militaire laagvliegroutes(doordeweeks).
Blijf onder de 450 meter hoogte.
Blijf uit de buurt van drukke wegen of woongebieden.
Word lid van de
Modelrockets.NL
raket modelbouw vereniging, of vlieg onder supervisie van
een lid. Je kunt natuurlijk ook op een Modelrockets.NL lanceerdag komen lanceren.
Sluit
|
13 Welke hoogtemeters hebben jullie?
Bij Modelraketten.NL hebben we de volgende hoogtemeters
om metingen te verrichten met/aan je modelraket:
Handmatige hoogtemeters (driehoeksmeting, direct hoogte aflezen, of berekenen)
- SkySCope (Quest)
Dit is een glanzend kartonnen bouwplaat.
Blauwe opdruk. Handleiding bijgesloten(Engels).
Er zijn twee 'SkyScopes' te vinden in de verpakking.
Twee keer meten is beter weten!
- AltiTrak(Estes)
Kunststoffen hoogtemeter, met witte opdruk.
De handleiding is op de doos gedrukt(Engels).
Digitale hoogtemeters
- ALTIM1
Hoogtemeter inclusief 12V GP-23AE batterij.
Samples pressure 10.0 times/second.
Een piëzo pieper rapporteert de gemeten maximale hoogte en de status van de hoogtemeter.
De pieper fungeert meteen als een locatie baken.
Launch detection and Wind Burst Glitch Removal System.
Gewicht: 8 gram, incl. batterij 15gram.
Afmetingen: 56mm * 20mm * 16,5mm
(Lengte*Breedte*Hoogte/or Length*Width*Height])
- AltimeterOne
A rechargeable digital altimeter that reports the peak altitude of flight on an LCD display.
Samples pressure over 20 times/second.
LCD display.
Ignores launches (or wind gust pressures) below 50 feet (15 meters).
Size: 12mm x 16mm x 49mm
Weight: 6.7 grams
- AltimeterTwo
A rechargeable digital altimeter (for model rockets only) that analyzes:
top speed, peak altitude, peak & average acceleraton, engine burn time,
coast to apogee time, apogee to ejection time, ejection altitude, descent speed,
total flight duration.
Samples pressure over 30 times/second, and acceleration over 244 times/second.
Daylight-readable LCD display clearly displays all flight statistics.
Size: 12mm x 16mm x 49mm
Weight: 6.7 grams
- AltimeterThree
A rechargeable digital altimeter:
AltimeterThree is a flight altitude recorder that is controlled by your smartphone or tablet.
You can view an interactive graph of altitude (and for certain sports, 3-axis acceleration) and
produce a Microsoft Excel™ spreadsheet of flight data for further analysis.
If GPS is enabled on your phone, the location of each flight is saved, and can be viewed on a map.
Integration with Facebook, Instagram, Twitter, and Flickr allow you to share your flights with just a tap.
AltimeterThree is a tiny flight altitude recorder that you attach to your flyer. By pressing a button on
your mobile device, you can ask it to start recording. When it returns from the flight, the recorded sensor
data is downloaded to your mobile device, where you can view, annotate, and share with friends. For certain
sports it also records acceleration up to 24G in three dimensions so that you can analyze your flights in
even greater detail.
Size: 49mm x 18mm x 14.5mm
Weight: 10.5 gramms.
Sluit
|
14 Hoe kan ik het beste vinnen en lanceerbuisje verlijmen?
Bij het gebruik van (snelle, express of rapid) houtlijm:
Het is verstandig om dubbele verlijming te gebruiken: eerst insmeren en aanbrengen,
loshalen, laten drogen, nogmaals één onderdeel insmeren en vastplakken
(1 min. aandrukken).
Deze dubbele verlijming is veel sterker dan een enkele verlijming.
Bij gebruik van superlijm of epoxy is dubbele verlijming niet mogelijk.
Vul alle lijmnaden na uitharden en vóór het verven, op met een goede lijmrups en
smeer deze met een vinger voorzichtig glad. Vooral bij vinnen en lanceerbuisje!
Dit maakt de verbinding sterker en het vullen van deze hoeken maakt het model
meer gestroomlijnd.
Gebruik je houtlijm? Door het hoge vochtgehalte en de grote krimp die bij droging optreedt:
Breng meerdere lijmrupsen aan, om een goede vulling te krijgen.
Epoxy vertoont nauwelijks krimp en is ideaal voor het aanbrengen van vullende lijmrupsen in
naden en hoeken.
Sluit
|
15 Wat zijn fundamentele verschillen tussen zwartkruit en composiet motoren?
De verschillen zijn de volgende:
- Zwartkruit motoren zijn over het algemeen ‘uiteinde branders’ (end burners) en worden aan
het onder uiteinde van het brandstofblok, bij de uitlaat, tot ontbranden gebracht.
- De composiet brandstof modelraket motoren zijn gewoonlijk ‘kernbranders’ (core burners) en
worden meestal binnenin, aan het boveneinde, van het brandstofblok ontstoken.
- De composiet brandstof heeft tot 3 keer de kracht van zwartkruit in gewicht.
- Een composiet modelraketmotor gebruikt een versterkt kunststof omhulsel in plaats van
een spiraalsgewijs gewikkelde papieren omhulsel. Dit omdat de druk in de motor hoger is.
- De zwartkruit raketmotoruitlaat is keramisch (van geperste klei). Die van een composiet
motor is van versterkt kunststof.
- Het uiteinde van een zwartkruit raketmotor(bovenop de brandstof) is van een kapje
geperst klei of van dik papier. Die van een composiet modelraketmotor is van gegoten
epoxy of voorgevormd kunststof.
- Composiet modelraketmotoren zijn veel luider en geven vaak meer rook dan de
zwartkruit motoren.
- Raketten die door composiet modelraket motoren worden aangedreven vliegen vaak hoger
en sneller dan met zwartkruit motoren vanwege hun grotere kracht.
- De hoge energetische waarde van composiet brandstof laat de vervaardiging van
modelraketmotoren toe, die dezelfde grootte hebben als de zwartkruit motoren,
maar met ongeveer tweemaal de kracht.
- Zwartkruit motoren zijn goedkoper in gebruik dan composiet motoren.
Sluit
|
16 Wat is het verschil tussen zwartkruit en composiet brandstof?
Zwartkruit is een geperst mengsel van het kaliumnitraat, zwavel en houtskool.
Deze brandstof wordt al honderden jaren veilig gebruikt, maar heeft lagere
prestaties dan composiet brandstof. Composiet brandstof wordt gewoonlijk gegoten en
samengesteld uit een mengsel van ammoniumperchloraat, synthetisch rubber en een metaalbrandstof
zoals aluminium. De prestaties van composietbrandstof, in gewicht, kunnen tot drie keer
die van zwartkruit zijn. Hierdoor wordt composiet brandstof over het algemeen gebruikt
in alle soorten militaire raketten en de vaste brandstof boosters (SRB’s) van de
Space Shuttle. De flexibele (elastische) composiet brandstof is ook minder gevoelig
voor scheuren en barsten in vergelijking met de veel minder flexibele zwartkruit
brandstof. Zwartkruit is daarentegen weer een stuk goedkoper.
Sluit
|
17 Wat zijn veel gemaakte beginnersfouten met zwartkruit brandstof motoren?
Veel gemaakte beginnersfouten zijn:
-
het vergeten om de ontbrander goed tegen het brandstofblok aan te plaatsen en goed
vast te zetten met een porpje watten of plugje
-
een zwartkruit modelraketmotor laten vallen op harde ondergrond
(kan barstjes of scheurtjes veroorzaken in het brandstofblok)
- het gebruik van een te lage spanningsbron (min. 6volt) voor de elektrische ontbranding
- de keuze van een verkeerde vertragingstijd voor de modelraket die gevlogen wordt
Sluit
|
18 Wat zijn veel gemaakte beginnersfouten met composiet brandstof motoren?
Veel gemaakte beginnersfouten zijn:
- het vergeten om de ontbrander volledig naar boven in de brandstofkern te plaatsen
-
een modelraketmotor voor eenmalig gebruik laten vallen op harde ondergrond
(kan barstjes of scheurtjes veroorzaken in het brandstofblok)
- het verkeerd samenstellen van een herlaadbare modelraketmotor
- het gebruik van de verkeerde motor ontbrander klem
- het gebruik van een onjuist lanceersysteem
- de keuze van een verkeerde vertragingstijd voor de modelraket die gevlogen wordt
Sluit
|
19 Vertonen composiet motoren wel eens gebreken? Welke gebreken zijn dat?
Nu en dan vertoont een composiet modelraketmotor wel eens gebreken.
Het meest voorkomende gebrek bij motoren voor eenmalig gebruik is het
falen van het kunststof omhulsel tegen de opgebouwde druk van de brandstof bij het
ontbranden. Het kunststof omhulsel breekt dan meestal open en valt uiteen in twee of meer
stukken. Meestal wordt dit falen veroorzaakt door defecten in het kunststof omhulsel zelf.
In de meeste gevallen zal de brandstof zichzelf doven wanneer dit gebeurt! Er is namelijk
flink wat druk nodig voor de goede verbranding van de composiet brandstof. Andere gevallen
kunnen bijvoorbeeld lage druk ontsteking zijn, meestal toe te schrijven aan onjuiste
ontbrander installatie en soms een onjuiste werking van de uitwerplading. Bij herlaadbare
composite motoren is motorfalen meestal een gevolg van het doorbranden of ‘doorslaan’
(burn-through) van de bovenste afdichting. Dit is meestal het gevolg van het onjuist
samenstellen door de gebruiker.
Sluit
|
20 Hoe worden zwartkruit modelraketmotoren gestart?
De zwartkruit modelraketmotoren van Estes, Weco of Quest worden gestart met een
elektrische ontbrander. Dit is een twee-aderige V-vormige draad die op de knik veel
dunner is. Hierdoor gaat de draad op de knik gloeien als er stroom door de draad
wordt gestuurd. (meestal is een spanningsbron van 6 volt al voldoende.) Op de knik
is een klein propje ‘sas’ (chemische brandbare samenstelling) aangebracht die door
de gloeiende draad tot ontbranding wordt gebracht. In tegenstelling tot wat veel
mensen denken is het saskopje meestal geen zwartkruit (buskruit), ondanks dat het
saskopje vaak een zwarte kleur heeft. Ook wordt vaak de term ‘ontsteker’ gebruikt.
Echter zou ‘ontbrander’ of ‘elektrische lucifer’ een veel betere benaming zijn.
Een ontsteker detoneert in het algemeen, omdat deze een kleine hoeveelheid primair
springstof bevat. (een zéér gevoelige chemische samenstelling.) Daarentegen geeft
een ‘ontbrander’ vaak niet meer dan een klein vlammetje of een vonkenregen af.
Meer dan voldoende om een zwartkruit motor te laten ontbranden. De ontbrander
wordt bij de meeste zwartkruit motoren aan het ondereinde in de uitlaat aangebracht.
In het brandstofblok zit aan dit ondereinde vaak een zeer kort kernkanaal, waar de
saskop van de ontbrander tegenaan dient te worden geplaatst, voor een juiste werking
van die ontbrander.
Pagina over elektrische ontbranders
Fotoserie over het juist plaatsen van ontbranders
Sluit
|
21 Hoe worden composiet modelraketmotoren gestart?
De modelraketmotoren voor eenmalig gebruik van bijv. AeroTech, worden gestart met
een twee-aderige draad die lijkt op de ontbranders die gebruikt worden in de zwartkruit
motoren. Zij kunnen gebruikt worden met hetzelfde elektronische lanceercontrolesysteem
die voor de zwartkruit modelraketmotoren gebruikt worden.
De herlaadbare modelraket motoren van bijv. AeroTech, worden ontstoken met een AeroTech
‘Copperhead’ ontbrander. Hiervoor is een speciale klem voor op de ontbrander en een 12 volt
systeem vereist. In beide gevallen moet de ontbrander in de bovenkant van de brandstofkern
worden geplaatst, in tegenstelling tot de zwartkruit motor, waar de ontbrander aan het
ondereinde in de uitlaat wordt aangebracht.
Sluit
|
22 Passen composiet motoren in mijn voor zwartkruit gebouwde modelraketten?
Ja, 18mm D- en 24mm E- en F-composiet motoren hebben dezelfde fysieke
grootte als zwartkruit C-, D- en E-modelraket motoren.
Sluit
|
23 Zijn jullie decals watervast, of op inktjetbasis?
De water slide decals van Modelraketten.NL zijn watervast en worden gedrukt met een
kleuren laserprinter. Ondanks dat de decals watervast zijn is het raadzaam om ze te
beschermen met een transparante laklaag(decals zijn erg dun).
Hiervoor is Micro Coat de oplossing. Deze is verkrijgbaar in onze Webshop(zie rubriek Decals).
Micro Coat is er in mat, zijdeglans en hoogglans en wordt verkocht in flesjes van 50ml.
Sluit
|
24 Hoe gebruik je (water slide)decals?
Snijd/knip het plaatje uit zo dicht mogelijk bij de eigenlijke opdruk.
Plaats in handwarm water voor ongeveer 30 seconden. Behandel de decal voorzichtig
om scheuren te voorkomen. In eerste instantie voel je dat de decal van het witte
dragerpapier glijdt, als je er voorzichtig overheen wrijft. Probeer dit buiten het
water, anders spoelt het water een deel van de water oplosbare lijm van de onderkant
van je decal. Op dit moment is de decal klaar voor gebruik.
Bevochtig de plaats waar de decal komt, met wat water, of met 'Micro Set Setting Solution'
(verkrijgbaar in de Webshop).
Breng de decal mét dragerpapier aan, op de te decoreren locatie. Breng de decal aan
op een schoon en glad oppervlak, door deze voorzichtig op zijn plaats te schuiven
vanaf het dragerpapier. Je kunt hiervoor je vingertop, een wattenstaafje of pincet
gebruiken. Als de decal eenmaal een klein stukje op je model zit, dan het dragerpapier
langzaam onder de decal vandaan schuiven, terwijl je de decal voorzichtig op haar plaats
houdt. Gebruik daarna een schone droge doek of tissue om overtollig water af te deppen
en om luchtbellen('Micro Set' helpt dit te voorkomen) vanonder de decal voorzichtig weg
te wrijven. Laat het geheel ongeveer 2 tot 3 uren drogen. Je gedecoreerde voorwerp is klaar!
Tip: Je kunt de droogtijd verkorten door het voorwerp onder
een ventilator te plaatsen.
Sluit
|
25 Hoe bescherm ik decals tegen krassen/gebruikssporen?
De water slide decals worden gedrukt met een kleuren laserprinter. De kleurlaag is dun
en gemakkelijk vatbaar voor krassen of gebruikerssporen(vaak vastpakken, etc.).
Je kunt water slide decals goed beschermen met blanke lak op waterbasis.
Hiervoor is Micro Coat de oplossing. Deze is verkrijgbaar in onze Webshop(zie rubriek Decals).
Micro Coat is er in mat, zijdeglans en hoogglans en wordt verkocht in flesjes van 50ml.
Sluit
|
26 Kan ik overal decals van laten maken?
Je kunt in principe overal decals van laten maken. Het kan wel zijn dat op logo's
die je wilt gebruiken of door ons wilt laten drukken, copyright zit. Daar moet je
dan zelf op letten. Het is jouw eigen verantwoording. Je kunt natuurlijk contact
opnemen met de houder of eigenaar van een logo en toestemming vragen om het te
mogen gebruiken op een model dat je wilt bouwen. De houder kan je wellicht ook
helpen aan het correcte lettertype of de gebruikte kleuren.
Modelraketten.NL aanvaardt voor de door jouw opgegeven opdracht geen verantwoording
aangaande de eventuele Copyright rechten.
Sluit
|
27 Hoe zorg ik ervoor dat de decals niet/nauwelijks meer zichtbaar zijn?
Water Slide Decals zijn zo dun, dat ze in vergelijking met een gewone vinylsticker
al nauwelijks opvallen, als zijnde een sticker. Echter kun je de hechting en eventueel
opkrullende randen nog beter voorkomen door:
* je model op de plek van de decal dun in te strijken met 'Micro Set'. 'Micro Set'
vergroot de plakkracht en het bevat speciale stoffen de de oppervlaktespanning van de
onderliggende verf verlagen, zodat luchtbelletjes minder snel worden ingesloten(dit is
het zogenoemde 'Silvering Effect'). Daarnaast maakt 'Micro Set' de decal lichtjes week,
zodat het gemakkelijker vervormt.
* af te werken(lichtjes inkwasten) met 'Micro Sol'. 'Micro Sol' maakt de decal flink
week zodat deze gemakkelijk vormt naar de ondergrond, zoals ribbels en groeven. Door
het verweken 'zakt' de decal tot het onderliggende oppervlak. De decal vormt een
natuurlijk geheel met je model.
* Afwerken met 'Micro Coat' blanke lak. De decal randen vallen dan nog meer weg tegen
de achtergrond en de decal vormt een natuurlijk geheel met je model.
Sluit
|
28 Kan ik(of kunnen jullie) ook decals met witte tekst of met witte 'kleur' maken?
Ja, we nemen dan decalsheet met witte basiskleur.
Je kunt witte letters maken door op het witte papier de omgeving rond de letters
in de kleur van het model te printen(bij benadering) en de letters dus wit te laten.
Maak met een tekenprogramma een decal in het wit. Zorg ervoor dat de achtergrond van het
plaatje dezelfde kleur heeft als je model. Gebruik een witte decalsheet om op te printen.
Snijd zo kort mogelijk om het witte deel heen, maar laat een klein randje van de
achtergrond kleur zitten. Plak de decal op je model en de achtergrond kleur zal
vrijwel onzichtbaar ogen, doordat het (bijna)dezelfde kleur heeft als de verf.
We kunnen niet met wit printen. Decals met alleen een witte tekst op transparant
decalpapier gaat ons dus niet lukken.
Sluit
|
29 Kan ik een lichte decalkleur ook goed dekkend plakken op zwart als ondergrond?
Ja, dat kan.
Stel je gewenste kleur is bijv. lichtgroen of geel:
We gebruiken dan de decalsheet met witte basiskleur. Het wit blokt de donkere ondergrond goed af.
Het lichtgroen of geel komt dan goed tot zijn recht.
Omdat de rand rondom de decal dan wit is(de ondergrondkleur van de decalsheet), dient de decal
secuur uitgesneden te worden. Anders krijg je een witte rand te zien op je model.
Dit kan voorkomen worden door rondom je print/plaatje een rand(1-2mm) te drukken met (bijna)dezelfde
kleur als de ondergrond van je model. Als je met uitsnijden dan net naast je print/plaatje komt,
zit je in die rand. Als je de decal op je model plakt zal de randkleur vrijwel onzichtbaar ogen,
doordat het (bijna)dezelfde kleur heeft als de verfkleur van je model.
Sluit
|
30 Kan ik een foto toesturen van wat voor decals ik hebben wil?
Ja, dat kan. Je kunt ze met je aanvraag voor 'Decals op maat', toesturen.
Zorg er wel voor dat de foto's duidelijk en helder van kleur zijn. Let op spiegelingen
of zonlicht in de foto. Neem de foto van zo dichtbij mogelijk, maar let wel op dat de
foto scherp blijft. Neem ook een foto van je model(of origineel dat je na wilt bouwen)
in zijn geheel, of een groot deel ervan. Zodat er enige verhouding duidelijk is.
Geef tevens de maten op die je wilt, in mm. We doen dan ons best en sturen je een
voorbeeld van hoe het worden gaat.
Sluit
|
31 Hebben jullie documenten met interessante (achtergrond) informatie?
Ja, die hebben we.
Ga daarvoor naar de Download-pagina.
Daar staan documenten met leerplannen, posters die beschrijven hoe modelraketten werken, hoe de motoren werken,
welke krachten er spelen of hoe een vluchtverloop er uitziet.
Je vind er een document over mogelijke projecten die je kunt uitvoeren, evenals Technische Rapporten (TR),
Technische Informatie Rapporten (TIR), gebruiksaanwijzingen van hoogtemeters, Documenten over clustering
en meertrapsmodellen, UFO's en nog tal van andere documenten.
Sluit
|
|