Schokkoord Terug

De uitstootlading van de modelraketmotor kan zo krachtig zijn, dat een 'starre' verbinding van de neuskegel met de rompbuis, door middel van een niet elastisch stuk draad, niet een ideale oplossing is. Door de grote ruk, kunnen de onderdelen van elkaar losscheuren en dat is niet de bedoeling. Je raakt onderdelen of zelf je gehele model kwijt en er kunnen flinke beschadigingen optreden aan je zo mooi gebouwde model.

De oplossing: Een schokkoord

Het schokkoord is vaak gemaakt van elastiek, eventueel verweven met draad (katoen of kunststof). In kledingstukken is dit regelmatig terug te vinden. Het draad in het elastiek zorgt ervoor dat het elastiek niet onbeperkt kan uitrekken en daarmee wordt het knappen van het elastiek voorkomen. Ook kan het wat van de verschroeiende hitte van de motoruitstoot opvangen. Wel zo veilig.
Onderstaande plaatjes geven wat voorbeelden van schokkoorden.


rood schokkoord elastiek & anker


Schokkoord, elastisch, rood, dia. 1,4mm.
Voor de wat lichtere modellen.

Rek vermogen:
minimaal 2,7x de originele lengte.
Materiaal:
4 elastische kerndraden, omweven met versterkende kunststof vezels.

Het witte strookje is een schokkoord anker. Daarmee kan het schokkoord aan de binnenkant, bovenin de rompbuis worden verlijmd. Er kan ook een haakje aan een ASPAR of centreerring van het motorhuis worden gemaakt, waaraan het schokkoord word bevestigd.
blauw schokkoord elastiek & anker


Schokkoord, elastisch, blauw, dia. 2mm. Voor de wat zwaardere modellen.

Rek vermogen:
minimaal 2,6x de originele lengte.
Materiaal:
6 elastische kerndraden, omweven met versterkende kunststof vezels.
schokkoord kevlar


Kevlar in verschillende treksterktes van 32, 45, 68 of 114 Kg.
Het voordeel van Kevlar is dat het supersterk is en bestand tegen flink hoge temperaturen.
Gebruik bij voorkeur Kevlar schokkoord als onderlijn (dicht bij de motor) en elastisch schokkoord als bovenlijn (aan neuskegel) om de schok van de motoruitstoot op te vangen.
schokkoord kevlar


Kevlar schokkoord
schokkoord nylon


Nylon schokkoord

Grote/zware modellen gebruiken zwaar uitgevoerde schokkoorden/banden van bijvoorbeeld geweven kevlarband, of geweven nylonband. Deze worden alleen voor de grote(re) modelraketten gebruikt. Dunner kevlar draad, een beetje te vergelijken met de dikte van vliegertouw, wordt steeds meer bij de kleine modelraketten toegepast. Het voordeel is dat het veel minder hittegevoelig is. Nadeel: er zit geen rek in.

Een schokkoord kan, bij voorkeur, ook uit twee delen bestaan: een stuk niet elastisch en een stuk elastisch draad. Het gehele schokkoord hoeft dus niet elastisch te zijn. Daarom wordt bij de kleine modelraketten vaak een combinatie gebruikt van nylon of kevlar met elastiek. Hierbij zit het kevlar- of nylondeel dan in de rompbuis, waar kans op contact met hitte/vuur vanuit de uitdrijflading bestaat.

Het schokkoord is met een schokkoordanker(een papieren plakstrip) bevestigd aan het model, vaak is dat de binnenkant van de rompbuis. Maar het kan ook aan een vin, een speciaal aangebracht haakje of iets dergelijks zijn. Het andere uiteinde is bevestigd aan de neuskegel. Het schokkoord houdt deze beide delen van het model dus bij elkaar en vangt de eventuele klap van de uitstoot op.

Het bergingssysteem wordt meestal aan het schokkoord geknoopt. Dit kan echter ook aan de neuskegel vastgemaakt worden, maar verdient niet de voorkeur.


  Ook verkrijgbaar in onze WebShop:
• Waterraket Rokit - Balsa - Poriënvuller - Drukknop
• Magnetic Levitation Sword - Centreerring - Spuitverf
• Hoogtemeters - NoseCone PNC80-Ogive
• Modellen: Saturn-V / Mercury Redstone
   V2 / Little Joe II / Black Star Voyager
 
© Modelraketten.NL - WebMonteur      KvK-Nr: 50001574      BTW-Nr: NL129450029B02