Contact

Blog

Blog 9, 30-Oct-2017
Modelraketten.NL

--> Blog Overzicht <--






Een ander nieuw model van Estes-2

Estes gaat in december 2017 uitkomen met het nieuwe model:
de Astron Explorer.
Het model is uitgerust met maar liefst 8 neuskegels en heeft zowel een retro-achtige uitstraling, als futuristisch.

Estes:
Quite the unique design and sure to challenge for even the most experienced builder! But once you have this gem built, you will be the star of the launch!
Overall length is a mighty 107 cm. and the weight is about 170gr.
Fire it up with an E12-4 engine and keep your eyes open as the Astron Explorer will go well above 366 meters!


Technical Specifications Skill Level 4
  Length: 107,2 cm.
Diameter: 34 mm.
Estimated Weight: 170,1 gr.
  Laser cut Wood Fins.
Waterslide Decals.
8 Plastic Nose Cones.
46 cm. Parachute Recovery
Recommended Engines: D12-3 (first launch), E12-4.
Projected Altitude: 366 m.

De hoofd-neuskegel is niet een standaard glad exemplaar, meer één met vele details. Deze is ook bekend als de langste neuskegel uit het Estes Sci-fi assortiment(PNC-SF 5x).



Er zijn eenvoudige, maar voldoende decals meegeleverd, om het model een strak uiterlijk te geven en op te sieren. Gelukkig geen -Smartie-model-, wat ik in een eerdere blog al eens aangaf.

Er zijn ook kartonnen mallen meegeleverd om de drie boosters juist om de rompbuis te plaatsen. De hoofd rompbuis bestaat uit twee delen, die verticaal boven elkaar zijn geplaatst. Elk deel heeft een eigen neuskegel. Ze staan eigenlijk los van elkaar, verbonden door de drie boosters.

Het is niet aan de onderdelen te zien en tekeningen/instructies zijn nog niet beschikbaar, maar het lijkt er niet op dat de uitstootgassen via de neuskegel van het onderste deel worden doorgegeven naar het bovenste deel. Meer waarschijnlijk is, dat dit gebeurt via een omweg: namelijk via de boosters.



Erockets-Semroc heeft een model met dit principe, genoemd Trident. Zie foto hiernaast.



Via verticale sleuven in de buizen, gaan de uitstootgassen van de onderste buis, door de boosters, naar de bovenste buis, waar het bergingssysteem zich bevindt. Het is een zogenoemde ducted-ejection (geleide of gekanaliseerde uitstoot).




Op de exploded-view tekening van de Erockets-Semroc Trident, zijn de sleuven voor de -hot-ejection-gases- op enkele plaatsen goed te zien. Ik heb ze in de tekening met een rode cirkel en pijl aangegeven.



Na een beetje zoeken:
Estes blijkt de originele Astron Trident uitgebracht te hebben, zo is te zien in de Estes catalogus van 1968.
(te vinden op onze Download-pagina)
Dat model is ontworpen door Gene Street, toen hij hoofdontwerper bij Estes was.

De Semroc Trident blijkt dus een getrouwe kopie van de originele Estes Astron Trident.

De nieuwe Estes Astron Explorer maakt gebruik van dit oude concept, met een iets andere versie van hun eigen Astron Trident.

De verschillen kun je wel uit de plaatjes halen:
De ducted-ejection-tubes zijn bij de nieuwe versie een stukje korter. De hoofdrompbuizen zitten daardoor veel dichter boven elkaar en de neuskegel heeft een futuristische opfrisser gekregen.

Iets wat minder goed te zien is:
De hoofdrompbuis krijgt een oppepper van 25 naar 34mm.
Een aardige uitdaging om te bouwen, als dit model beschikbaar komt.

Happy Launchings!